ومن سورة الأعراف إلى سورة مريم
ونافع باطل معا وطائرهم بالحذف مع كلماته متى ظهرا
Kalimah : كلماته , طائرهم , باطل
Penulisan : Menghazafkan alif pada kalimah بطل, طائرهم, كلماته bagi mashaf madani dan baki mashaf mengisbatkan alif.
معا خطيئات واليا ثابت بهما عنه الخبائث حرفاه ولا كدرا
Kalimah : الخبائث , خطيئات
Syarah : Mashaf Madani menghazafkan alif pada kalimah نغفرلكم خطيئتكم
ويحرم عليهم الخبئث dalam al-A'raf dan كانت تعمل الخبئ dalam surah Al-anbiya'.
هنا وفي يونس بكل ساحر لتأخير فى الف به الخلاف يرى
Penulisan: Sesetengah Mushaf menulis dengan alif selepas sin dan selebihnya selepas huruf ha'.
ويا وريشا بخف بعده الف وطاء طئف أيضا فازك مختبرا
Penulisan: Sesetengah Mushaf menulis alif selepas ya' pada kalimah وريشا dan alif selepas huruf hamzah pada kalimah طئف
وبصطه باتفاقى مفسدين وقا ل الواو شامية مشهورة أثرا
Penulisan: Semua Mushaf bersepakat menulis dengan huruf shad sebelum huruf tha'.
Kalimah: مفسدين
Penulisan: Mushaf Syami menulis dengan huruf wau menggantikan ya' muzakkar salim dan mushaf lain dengan ya'.
وحذف واو وما كنا وما يتذككرون ياه وأنحاكم لهم زبرا
Penulisan: Pada Mushaf Syami dihazafkan huruf wau athaf.
Kalimah: ما يتذككرون
Penulisan: Mushaf Syami menambah huruf ya; pada awal kalimah dan mushaf selebihnya tiada penambahan.
ومع قد افلح في قصر أمانة مع مساجد الله الأولى نافع أثرا
Kalimah : قد افلح ,أمانة ,مساجد الله
Riwayat : Imam Nafi’ (mushaf madani)
Penulisan : Nafi’ meriwayatkan ( وتخونوا أماناتكم ) dalam Surah Al-Anfal (والذين هم الأماناتهم ) pada Surah Al-Mukminun tanpa Alif di antara Nun dan Ta’.(ما كان للمشركين أن يعمروا مساجد الله) dengan tanpa Alif dalam Surah At-Taubah.(أن يعمروا مساجد الله) semua mashaf bersepakat hazafkan Alif pada kalimah مسجد.
ومع خلاف وزاد اللام لف ألفا لا أوضعوا جلهم وأجمعوا زمرا
Kalimah : خلاف, لا أوضعوا
Riwayat : Imam Nafi’ (Mushaf Madani)
Penulisan : Imam Nafi’ menaqalkan keseluruhan apa yang disebutkan di dalam bait. Di dalam Surah At-Taubah (خلاف رسول الله) menulis tanpa Alif.
لا أذبحن وعن خلفن معا لا الى من تحتها آخرا مكيهم زبرا
Kalimah : لا أذبحن
Riwayat : Imam Nafi’ (Mushaf Madani)
Penulisan : Imam Nafi menambahkan Alif pada huruf selepas Lam Alif pada kalimah (لا أذبحنه) Surah An-Naml
ودون واو الذين الشام والمدني وحرف ينشز كم بالشام قد نشرا
Kalimah : الذين, ينشر
Riwayat : Imam Nafi’ (Mushaf Syami dan Madani)
Penulisan : Pada Penulisan (الذين آخذوا مسجد ضرارا) pada mushaf Syami dan Madani tanpa Waw sebelum ayat الذين . Dan pada ayat (هو الذي ينشركم في البر والبحر) dibacakan Nun selepas Ya’.
وفي لننظر حذف النون رد وفي إنا لننصر عن مونصور انتصرا
Kalimah : لننظر , لننصر
Riwayat : Semua Mushaf
Penulisan : Pada Surah Yusuf (ثم جعاناكم خلائف في الأرض من بعدهم لننظر كيف تعملون) dan pada Surah Al-Ghafir (إنا لننصر رسلنا) ada khilaf mengatakan pada ayat لننظر , لننصر tiada dua Nun. Dan yang sahihnya ada yang berpendapat di dalam ayat tersebut ada dua Nun.
غيبت نافع وآيت معه وعنه بينت في فاطر قصرا
وفيه خلف وآيات به ألف الإمام حاشا بحذف صح مشتهرا
Kalimah : آيت , بينت
Riwayat : Semua Mushaf
Penulisan : Selain daripada Imam Nafi’ semua mushaf bersepakat membuang Alif pada tiap-tiap kalimah seperti آيت , بينت .
ويا لدى غافر عن بعضهم الف وها هنا الف عن كلهم بهرا
Kalimah : لدى
Riwayat : Semua Mushaf
Penulisan : Pada kalimah (لدى الحناجر) surah Al-Ghafir sesetengah mushaf ditulis Yaa digantikan Alif. Dan setengah mushaf lagi dengan huruf Yaa.
ونون ننجى بها والأنبيا حذافوا والكافر الحذف فيه في الإمام جرى
Kalimah : ننجى
Riwayat : Semua Mushaf
Penulisan : Hazaf Nun pada kalimah ننجى surah Yusuf dan An-Bia’. Pada Imam Arada menghazafkan Alif dan mushaf Imam menghazafkan Alif.
خلقت واخترت حذف الكل واختلفوا بلا تخف نافع تساقط اقتصر
Kalimah : خلقت,واخترت
Penulisan:Tidak diletakkan alif(ا)sebelum huruf kaf(ك)
Contoh : 1)وقد خلقتك من قبل
2) وأنا اختر تك فاستمع
Kalimah :تخف
Penulisan : Setengah mashaf dengan huruf alif(ا) dan setengah lagi tanpa alif
Contoh :لاتخف دركا
Kalimah :تسقط
Penulisan : Riwayat نافع daripada mushaf madani seperti baqi mushaf dengan dibuangkan
huruf alif (ا)
Pendapat : لفظ ناظم : Terkeluar kalimah لاتخف dengan huruf Ta( ت ) dan terkeluar juga
لايخفdengan huruf Ya
يسارعون جذاذا عنه واتفقوا على حرام هنا وليس فيه مرا
Kalimah : يسارعون
Penulisan : Riwayat قالون dan daripada mushaf madani seperti bagi mushaf yang lain
dibuangkan huruf alif(ا)
Contoh : يسارعون فى الخيرات
Kalimah : جذاذا , حرام
Penulisan : - Pada kalimahجذاذاdiletakkan alif(ا)diantara huruf (ذ)
- Pada kalimahحرام pula,diletakkan huruf alif(ا)dengan telah disepakatkan
Oleh semua dalam semua penulisan
Pendapat : - Dalam surah Al anbia tidak diletakkan huruf alif padanya
- Riwayatnya tidak padanya syak dengan membuang huruf alif (ا)dan asalnya(مرأ)
Dengan panjang dan pendeknya dengan darurat
Contoh : 1 ) فجعلهم جذاذا
2 ) وحرام على قرية
وقال الأول كوفى وفى أولم لاوا وفى مصحف المكى مستطرا
Kalimah : قال
Penulisan : Mushaf ahlikuffah(اهلي الكوفه) dengan diletakkan huruf(أ) dan pada bagi mushaf
dibuangkan huruf(أ)
Pendapat : Dikaitkan dengan kalimah (قال) yang pertama terkecuali daripada kalimah (قال) yang
kedua.
Contoh : 1) Dalam surah (الانبيأ) (قال ربي يعلم القوم)
2) Dalam surah (الانبيأ) (قال رب احكم بالحق)
Kalimah : اولم
Penulisan : Tidak dituliskan mushaf (مكة) pada kalimah (أولم) dengan tanpa (و) dan penulisan
pada bagi mushaf diantara huruf (ء) dan huruf(ل)
Contoh : أولم ير الذين كفروا
معاجزين معا يقاتلون لنا فع يدا فع عن خلف وفى نقرا
Kalimah : معاجزين,يقتلون
Penulisan : Riwayat (نافع)daripada mushaf (المدنى)seperti baqi mushaf lain dibuangkan huruf(أ)
pada kalimah diatas
Contoh : 1) معاجزين
2) للذين يقتلون
Kalimah : يدافع
Penulisan : Daripada (خلف)ada khilaf dalam setengah mushaf pada kalimah (يدافع)diletakkan
Huruf(أ)dan baqi setengah lagi tidak diletakkan huruf(أ)
Pendapat : Riwayat (نافع)hazaf salah satu daripada dua wajah
Contoh : ان الله يدافع
وسامرا وعظاما والعظام لنا فع وقل كم وقل ان كوف ابتدرا
Kalimah : وسامرا,وعظاما,والعظاما
Penulisan : riwayat bagi (نافع)daripada mushaf (المدنى)seperti baqi mushaf dibuangkan huruf(أ)
Daripada tiga kalimah tersebut selepas (السين)(والظأ)
Contoh : 1)سامرا تهجرون
2)فخلقنا المغة عظاما
3)فكسونا العظام
Kalimah : كم
Penulisan : pada mushaf(الكوفي)ditulis dengan tanpa (أ)seperti yang diberitahui oleh (الناظم)
Pengarang kitab dan dikaitkan dengan diletakkan yang awal (بمصاحبة كم)dan yang
Kedua(بمصاحبة ان).Pada baqi mushaf dua huruf ditulis dengan kekal(أ)
Contoh :قال كم لبستم
لله فى الاخرين في الامام وفي البصري قل أليف يزيدها الكبرا
Kalimah : kalimah(لله)ditulis dengan alif(أ)pada (جلالتين) dalam mushaf imam dan mushaf basri
Dan dihazaf keduanya (جلالتين)dalam mushaf Hijazi,Kufi,Syami
Pendapat : -الأخرين tanpa alif (أ)
-sepakat daripada mushaf-mushaf atas huruf yang pertama tanpa (أ)sebelum (ل)dan terkecuali daripada( ل)
Contoh : 1) سيقولون لله قل أفلا تتقون
2) وسيقولون لله قل فأنى تسحرون
3) سيقولون لله قل أفلا تذكرون
سراجا اختلفوا والريح مختلف ذرية نافع مع كل ما انحدرا
Kalimah : سراجا , والريح
Penulisan : Ada pendapat pada dua kalimah (سراجا) dan (الريح) setengah mushaf ditulis dengan (أ) selepas huruf (الرأء) رdan (أ) selepas (ي) dan setengah musbhaf lagi menghazafkan huruf (أ)
Pendapat : - ابو عمرو dalam kitab (المقنع) ditulis daripada mushaf dengan sanadnya kepada nafi’ dalam surah pada kalimah (سراجا) dengan buang (أ) kemudian disebutkan dalam bab apa yang ada pendapat padanya mushaf (الأمصار) dengan sanadnya kepada (ناصر) dalam surah (الفرقان) dalam kalimah (سراجا) dengan khilaf keduanya
-(سراجا) pada kalimah ini ada dua pendapat, hazaf bagi Imam Nafi’ pada salah satu daripada dua wajah.
-pada kalimah (الريح) disebutkan dalam bab pertama disanadkan kepadanya dengan buang huruf (أ)
-dan disebutkn dalam bab ini semua sepakat atas mushaf (الأنصار) disanadkan kepada (ناصر) dalam surah (الفرقان) yang ditulis dengan hruf(أ)
-pada kalimah (الريح) ada dua pendapat ,
* نافع menyebut dengan khilaf
* ناصر menyebut dengan tetap dan yang asal
Contoh : 1)وجعل فيها سراجا وقمرا منيرا
2) وهو الذى يرسل الرياح بشرا
Kalimah : ذرية
Penulisan : -Diriwayatkan oleh نافع dalam mushaf المدني seperti bagi mushaf yang lain tidak ditulis (أ) selepas (ي)
-semua kalimah (ذرية) tidak kecuali.
Contoh : 1) هب لنا من أزواجنا وذرياتنا
2)حملنا ذرياتهم
وننزل النون مكى وحاذف فا رهين عن جلهم مع حاذرون سرى
Kalimah : وننزل , فارهين , حاذرون
Penulisan : -pada kalimah (وننزل) dalam surah الفرقان dengan dua (ن) pada mushaf (المكية), dengan (ن) yang satu seperti baki mushaf.
-dan kalimah (حاذرون) (فارهين) dalam surah (الشعرأ) dengan buang (أ) pada banyak tulisan dan pada (أ) sedikit tulisan
Pendapat : سرى berpendapat buang (أ) pada (حاذرون) sepertimana pada kalimah (فارهين)
Contoh: 1) ونزل الملائكة تنزيلا
2)نا لجميع حاذرون وإ
3) وتنحتون من الجبال بيوتا فارهين
والشام قل فتوكل والمدين ويأ تيننى النون مكى به جهرا
Kalimah : فتوكل
Penulisan : -Pada mushaf (الشامي) dan (المدني) pada kalimah (فتوكل) dengan (فاء) عاطف (sementara)
-dan pada المكى)) dan (العراق) ditulis dengan huruf (و)
Pendapat : mengucapkan dengan huruf (فاء) pada kalimah (فتوكل)
Contoh : فتوكل على العزيز الرحيم
Kalimah : ويأتيننى
Penulisan : Pada mushaf (المكى) dalam surah (النملي) ditulis dengan dua (ن) dan baki mushaf dengan satu (ن)
Pendapat : نافع mengucapkan dengan dua (ن) pada lafaz (ويأتيننى) dan dibuangkan huruf (ل)
Contoh : أو ليأتيننى بسلطان مبين
آياتنا نافع بالحذف طائركم وادارك الشام فيها اننا سطرا
Kalimah : آياتنا , طائركم , وادارك
Penulisan : Riwayat (نافع) daripada mushaf (المدني) seperti baki mushaf yang lain dalam surah (النملي) dengan buang huruf (أ) yang selepas huruf (ي) dan (طا) dan (د)
Contoh : 1)جاءتهم آياتنا مبصرة
2)قال طائركم عند الله
3)بل ادارك علمهم
Kalimah : إننا
Penulisan : Dalam surah (النملي) ditulis dengan dua huruf diantara dua (أ) pada semua mushaf, dan keduanya menunjukkan dua (ن) pada mushaf (الشامي) dan gambaran huruf (ي), huruf (ء) dan huruf (ن) dan selainnya.
Contoh : إننا لمحرجون
معا بهادى على خلف فناظرة سحران قل نافع بفارغا قصرا
Kalimah : بهادا , فناظرة , سحران
Penulisan : Pada kalimah بهادا dalam surah (النملي) dan (الروم) dan pada kalimah (فناظرة) dalam surah (النملي) dan kalimah (سحران) dalam surah (القصاص) setengah mushaf ditulis dengan (أ) dan setengah mushaf ditulis tanpa (أ)
Pendapat : قصرا (أ) pada kalimah berpendapat pada dibuang hurufnya, dan dikekalkan (أ) yang diantara (س) dan (ح)
Contoh : 1) وما أنت بهدا العمى
2) فناظرة بم يرجع
3) وقالو سحران تظاهرا
Kalimah : بفارغا
Penulisan : Riwayat (نافع) daripada mushaf (المدني) seperti baki mushaf yang lain pada kalimah (فارغا) dibuang (أ) yang pertama.
Pendapat : (قصرا) : (أ) pada kalimah (فارغا) selepas (غ) kekalkannya kerana ganti pada tanwin.
Contoh : فؤاد أم موسى فارغا
مكيهم قال موسى نافع بعليــه آيت وله فصاله ظهرا
Ayat al-Quran:
وقال موسى ربى أعلم) السورة القصص-)
لولا أنزل عليه آية)السورة العنكبوت-)
وصاله فى عامين) السورة لقمان-)
Kalimah:
موسى(مسى)-
آية-
وفصاله(وفصله)-
Syarah:
نافعmembaca tanpaعطفواوdalam mashaf makkani.
نافعmembaca dalam mashaf madani dalam surah العنكبوت tanpa ألف selepas الياء
نافع membaca tanpa ألف selepas الصاد
نصاعر اتفقوا تظاهرون ويسألون بخلف عالم اقتصر
Ayat al-Quran
-و لا تصاعر خدك للناس)السورة لقمان)
أزواجكم واللائى تظاهرون) السورة الاحزاب-)
يسألون عن أنبائكم-
Kalimah:
تصاعر(تصعر)-
تظاهرون(تظهرون)-
ويسألون-
Syarah
-semua mushaf bersepakat untuk حذف alif.
- نافع dalam mashaf madani حذف alif.
نافع- membaca secara اثبات alif antaraالسين dan اللام .
-Semua mushaf membaca tanpa alif.
للكل باعد كذا وفى مساكنهم عن نافع و نجازى قادر ذكرا
Ayat al-Quran:
ربنا بعد) السورة سباء-)
لقد كان لسبأ فى مساكنهم-
هل يجازى إلا الكفور-
بقادر على أن يخلق مثلهم) السورة اليس-)
Kalimah;
ربنا بعد(ربن بعد)-
مساكنهم(مسكنهم)-
يجازى(يجزى)-
بقادر(بقدر)-
Syarah:
-Semua mushaf membaca tanpa alif.
نافع-membaca secaraحذفalif.
-Ayat di dalam surah يسsemua mushaf membacaحذفalif.
كوف وما عملت و الخلف فى فكهيـ ـن الكل آثارهم عن نافع أثرا
Ayat al-Quran:
وما عملت أيديهم) السورة يس-)
فى شغل فكهين) السورة الدخان-)
نعمة كانوا فيها فكهين) السورة الطور-)
ونعيم فكهين) السورة المطففين-)
انقلبوا فكهين-
Kalimah:
أيديهم(أيديم)-
فكهين(فاكهين)-
Syarah:
نافع-dalam mashaf kufi membaca tanpaهاءdanبقيةmembaca denganهاء
Sebahagian mushaf membaca dengan alif dan sebahagiannya tidak membaca dengan alif selepasالفاءdalam semua mushaf.
Made : ~Syarif Aiman~
No comments:
Post a Comment