Bab 5
باب الحذف فى كلمات تحمل عليها أشباهما
وهاك فى كلمات حذف كلهم واحمل على الشكل كل الباب معتبرا
لكن أولئك اللأئى وذلك ها يا و السلام مع اللاتى فرد غدر
Kalimah : لكن, أولئك, اللاتى, ذلك, ها, يا, السلام, اللاتى
Imam : semua
imam
Keterangan: pada kalimah-kalimah tersebut,di tulis dengan
membuang alif pada kesemua mushaf.
Pada kalimah “"لكن
samaada yang di tulis secara ringan atau berat (tashdid), tetep di baca dengan di buang aliff.
Contoh : (
(يا رب) (هاأنتم) (ذلك الكتاب) ( اللائى
يظهرون ) (أولئك على وأولئكم) (ولكن البرمن آمن
Ma’na kalimah: 1.فرد غدرا:عبر بذلك
عن العلم 2.الغدر:جميع غدير لماء
مساجد واله مع ملائكة واذكر تبارك والرحمن معتفرا
Kalimah : الرحمن, تبارك, ملائكة, اله, مساجد
Imam : semua
imam
Keterangan: Bersepakat semua penulisan mushaf dengan
membuang alif pada kalimah di atas .
Contoh:( من ذكر من الرحمن) (تبارك الذى نزل) (ان
الله و ملائكته ) ( الله لا اله الا هو الحي القيوم) (وانتم عاكفون فى مساجد)
Ma’na kalimah:معتقرا يقال:غفرت
ذنبه واعتفرته بمعنى واحد
ولاخلال مساكين الضلال حلا ل والكلالة و الخلاق لا كدرا
Kalimah: مساكين, ولاخلا, الضلال, حلا ل, والكلالة, الخلاق,
Imam: semua imam
Keterangan:bersepakat semua imam dengan membuang aliff pada
kalimah di atas.
Contoh: (يفتيكم الكلاله) (كلو مما رزقكم الله حلال
طيبا) (فى العذاب والضلال) (اليتامى والمساكين) (فيه ولا خلال)
(وهو الخلاق)
سلالة وغلام والظلال وفى ما بين لامين هذا الخلاف قد عمرا
Kalimah:سلالة,غلام,الظلال,ما بين لا مين
Imam: semua imam
Keterangan: bersepakat semua imam dengan membuang aliff pada
kalimah di atas.
Contoh:(يتفيؤ ظلاله,) (سلالة من طين,) (انى يكون
لى غلام),
وفى المثنى اذا مالم يكن طرفا كسحران اضلانا فطب صدرا
Imam: kesemua imam
keterangan: semua imam bersepakat dengan membuang aliff yang
menunjukkan tasniah(dua) pada fi’il yang mutlak.
Contoh(رجلان): ((ترات الفئتان) (همت طائفتان)
(امرأتان
وبعد نون ضميرالفاعلين كآ تينا وزدنا و علمنا حلا حضرا
Keterangan: kesemua imam persepakat dengan membuang aliff
dhomir yang marfu’. Walau dimana sahaja.
Contoh:(و علمناه) (قد انجيناكم) (ثم جعلناكم)
(ولقد اتيناك)
وبينهما و بلاغ والسلاسل والشيطان ايلاف سلطان لمن نظر
Kalimah:بلاغ,السلاسل,الشيطان,ايلاف,سلطان
Keterangan: kesemua mushaf menulis dengan membuang aliff
pada kalimah di atas (aliff yang berada di tengah kalimah). Tidak kira di mana
berada.
Contoh:(لايلاف قريش)(من الشيطان وزين هم الشيطان) (والسلاسل يسحبون) (فاءنما عليك
البلاغ) (عالم الغيب والشهادة الكبير المتعالى)
واللاعنون مع اللات القيامة أصحاب الخلائف أنهار صفت نهرا
Imam: semua imam
Kalimah:اللاعنون,اللات,القيامة,أصحاب,خلائف,أنهار
Keterangan: semua imam menulis dengan membuang lam pada
kalimah اللاعنون Dan alif pada perkataan pada huruf lam dalam perkataan اللات .Di buang juga alif pada perkataan lain dari kedua yang di
sebutkan di atas.
Contoh:(من تحتها الأنهار) (جعلكم خلائف فى اللأرض)
(أصحاب الجنة) (ويوم القيامة بيوم القيامة) (ويلعنهم اللاعنون)
Ma’nil kalimat: صفت نهرا:أى صفت
نورا وضوعا
أولى يتامى نصارى فاحذفوا وتعا لى كلها وبغير الجن الآن جرى
Kalimah: يتامى, نصارى,تعالى,الآن
Imam: kesemua mushaf.
Keterangan: kesemua imam bersepakat menulis dengan membuang
alif pada semua kalimah di atas.(alif yang berada di tengah kalimah) melainkan
pada ayat فمن يستمتع الأنkesemua imam menulis dengan kekalkan alif
hanya pada ayat ini sahaja.
Contoh:((وقالوا الآن جئت) (وسبحانه وتعالى) (وقالت
النصارى) (وذى القربى واليتامى
حتى يلاقوه مباكا احفظه ملاقيه باركنا وكن حذرا
Kalimah: يلاقوه,مباركا,احفظه,ملاقيه,باركنا
Imam: kesemua imam.
Keterangan: kesemua mushaf di tulis dengan membuangkan aliff
pada lam fa’il bagi kalimah di atas.kalimah-kalimah tersebut terdapat dalam
surah az zukhruf, at turr dan ma’rij. Pada kalimah وبا رك فيها
kesemua imam bersepakat dengan menggekalkan alif.
Contoh: (كدحا فملا قيه) (وباركنا حوله) (حتى يلاقوا قومهم)
وكل ذى عدد نحو الثلاث ثلا ثة ثلاثين فادر الكل معتبرا
Imam: kesemua mushaf.
Kalimah:( (ثلاثين) (ثلاثة) (الثلاث
Keterangan: kesemua imam bersepakat menulis dengan membuang
alif pada isim a’dad.kecuali pada kalimah .احدى ابنتى
Contoh:((ثلاثين ليلة) (ثلاثة قروء) (ثلاث شعب
واحفظ فى الأنفال فى المعاد متبعا تراب رعد ونمل والنبأ عطرا
Imam: al ja’bari berkata bahawa kesemua mushaf
Kalimah: الميعاد,تراب,
Keterangan: kesemua mushaf menulis dengan membuang alif pada
huruf عdalam kalimah الميعاد dalam surah al anfal. Dalam ayat –ayat yang lain di tulis
dengan mengekalkkan alif dalam kalimah yang sama oleh semua masohif.Begitu juga
dengan kalimah تراب di buang alif pada kalimah tersebut dalam surah ar ra’du,an
naml dan an naba’.Dan selain pada surah ini kesemuanya di tulis dengan kekalkan
alif.
Contoh:ولا ختلفتم فى الميعاد, أئذا كنا ترابا, أئذا كنا ترابا وآباؤنا, وكنت تراب
وأيه المؤمنون أيه الثقلا ن أيه الساحر احضر كالندى سحرا
Imam: kesemua mushaf.
Kalimah: أيها
Keterangan: kesemua mushaf di tulis dengan membuang alif
pada kalimah di atas.(alif yang berada di hujung.
Contoh: (وقالوا أيها الساحر-سنفرغ أيها الثقلان) (توبوا
الى الله جميعا أيها المؤمنون)
Ma’nil kalimah: أحضر كالندى:أى أشهد
وقت السحر وادع المسلمين
كتاب الا الذى فى الرعد مع أجل والحجر و الكهف فى ثا نهما غبرا
و النمل الأولى وقل آيتها ومعا بيونس الأولين استثن مؤتمرا
Imam: kesemua mushaf
Kalimah:كتاب,أيات
Keterangan: semua imam bersepakat menulis dengan membuang
alif pada huruf تdalam kalimah كتاب dan alif pada
kalimah أيات.Melainkan
pada empat tempat.
Contoh: (كتاب الله) (جاءهم كتاب) (ذلك الكتاب)
((أيات محكمات) (تلك أيات القرآن وكتاب
Kalimah yang tidak di buang alif: لكل أجل كتاب- واها كتاب معلوم- من كتاب ربك- تلك آيات القرآن وكتاب
Ma’nil kalimah: مؤثمرا: أى ممتثلا
ما أمرت به
فى يوسف خص قرآنا وزخرفه أولاهما وباثبات العراق يرى
Imam: mushaf uthmaniah
Kalimah: قرآنا
Keterangan: Di tulis dalam surah yusuf dan zukhruf pada
kalimah di atas tanpa alif. Terdapat sesetengah pendapat bahawa kalimah di atas
dengan mengekalkan alif pada keduanya dalam mushaf Iraqi dan di kekalkan juga
dalam semua masohif.
Contoh:انا أنزلناه قرآن قرآنا-
surah zukhrufانا جعلناه قرآن surah yusuf
Ma’nil kalimah:خص قرآنا وزخرفه:
أى خصه بالحذف فى هذين الموضعين, والهاء فى زخرفه تعود على قرآنا
وساحر غير أخرى الذاريات بدا والكل ذو ألف عن نافع سطرا
Imam: kesemua imam melainkan Nafi’
Kalimah: ساحر
Keterangan: telah berkata nasir(nama ulama’), kesemua imam
bersepakat menulis dengan membuang alif pada setiap kalimah ساحر di dalam
Alquran melainkan dalam surah az zariyat.الا قالوا ساحر أو مجنون) (. Dalam ayat ini alif di kekalkan pada
kalimah ساحر.
Bagi pendapat Nafi’ pula ia menulis dengan mengekalkan alif
pada kalimah tersebut dalam surah az zariyaat. Begitu juga denag kalimah ساحر di tempat lain dalam mushaf madani.
Ma’nil kalimah:بدا: يعنى ظهر رسمه
للكل لاتفا قهما
والأعجمى ذو الاستعمال خص وقل طالوت جالوت بالاثبات مغتفرا
يأجوج مأجوج فى هاروت تثبت مع ماروت قارون مع هامان مشتهرا
داؤد مثبت اذ واو به حذفوا والحذف قل باسرائيل مختبرا
Imam:semua kesemua mushaf
Kalimah: ابراهيم-اسماعيل- اسحق- هارون- ميكائيل-
عمران- لقمان-طالوت- يأجوج ومأجوج- داؤد-ق- قارون-وهامان- اسرآئيل
Keterangan: kesemua masohif menulis dengan membuang alif
pada setiap isim a’jami yang berada di tengah kalimah.Pada kalimah - طالوت - يأجوج ومأجوج- داؤدDi baca
dengan kekalkan alif. Terdapat khilaf pada بابل هاروت وماروت samada di baca dengan kekal alif ataupun
buang alif. Bagi kalimah- قارونوهامان اسرآئيل- di tulis dengan kekalkan alif tetapi di baca dengan buang
alif.
Contoh: طالوت ملكا- بجالوت وجنوده- جالوت وأتاه
الله-وقارون وفرعون وهامان- ان قارون
وكل جمع كثير الدور كالكلما ت البينات ونحو الصالحين ذرا
سوى المشدد والمهموز فاختلفا عند العراق وفى التأنيث قد كثرا
وما به الفان عنهم حذ فا كاالصالحات وعن جل الرسوم سرى
Imam: semua mushaf
Keterangan: semua
masohif bersepakat dengan membuang alif faa’il pada kalimah yang menunjukkan
jama’ muzakkar yang sahih begitu juga dengan jama’ muannas yang sahih. Bagi
mushaf hijazi dan syami, mereka menulis dengan mengekalkan alif pada kalimah
jama’ yang bertashdid dan mahmuz. Timbul khilaf pula bagi mushaf Iraqi dengan
mengekalkan alif pada jama’ muzakkar dan membuang alif pada jama’ muannas. Bersepakat
daripada kebanyakkan mushaq Iraqi dengan membuang alif fa’il pada kalimah jama’
muannas yang sohih dengan syarat mesti bertashdid dan mahmuz. Ia di baca dengan
membuang alif yang pertama dan kekalkan alif yang ke dua. Kesemua mushaf
bersepakat dengan membuang alif fa’il yang
dengan alig jama’. Dan ada juga khilaf daripada kalangan mereka.
Contoh: الظالمين- الصابرين- الصادقين- القانتين-
الظالمون-الأمرون- المسلمات- المؤمنات- المصدقات - ظالمات
Ma’nil kalimah: ذرا:أى جمع
واكتب تراء وجاءنا بوحدة تبوآ
ملجأماءمع النظر
Imam: kesemua mushaf
Kalimah: تراء-جاءنا
Keterangan: semua mushaf menulis kalimah تراء dengan satu
alif selepas huruf ر dalam surah as syua’ra’ dan pada kalimah جاء نا dalam
surah az zukhruf di antara huruf ج dan ن.semua mushaf
bersepakat menulis setiap kalimah hamzah yang sebelumnya terdapat huruf
lam.yang berbaris fathah dan huruf selepasnya juga berbaris fathah atau alif
sebelum alif yang kedua atau tanwin dengan satu alif.
Contoh:أن نبواء لقومكما – الا خطاء – لو يجدون
ملجاء
Ma’nil kalimah :مع النظر:أى مع أمثالها
نآى رءا ومع أولى النجم ثالثة بالياء مع ألف السوآى كذا سطرا
Kalimah: نآى – راء
Keterangan: semua masohif bersepakat dengan menulis ونآى بجانية dalam surah isra’ dan fussilat dengan satu alif selepas nun.
dan menulis kalimah رأى fi’il madhi sulasi yang bersambung dengan dhomir ataupun yang berbaris atau sukun dengan satu
alif juga. Kecuali pada dua tempat dalam
surah an nujum.ماكذب الفؤان ما رأى - لقد رآى من آيات ربه الكبرى
Contoh: فلما رآه – رآى كوكبا- رآى القمر
وكل ما زاد أولاه على الف بواحد فاعتمد منبرقه المطرا
الآنأتى اءمنتم ءانت وزد قل اتخذتم ورد من روضها خضرا
Imam: semua masohif
Kalimah: setiap kalimah yang awalnya terdapat dua alif.
Keterangan: semua masohif menulis kalimah yang terdapat pada
awalnya dua alif di tulis dengan satu alif sahaja.
Contoh:الآن – وقل آلله خير – وآتى المال – يا
آدم – أأنت قلت – أألد و أنا
لأملأن اشمأزت وامتلأت لدى جل العراق اطمأنوا لم تنل صورا
Mushaf: hijazi- syaami- Iraqi
Kalimah: لاملأن
Keterangan: mushaf hijazi,syami menulis kalimah لأملأن dengan alif pada hamzah yang kedua. Terdapat juga dalam mushaf
Iraqi tetapi dalm jumlah yang sedikit. Akan tetapi tidak ditulis sama dengan
mushaf yang sebelumnya tadi. Kerana abu amru telah menceritakan bahawa beliau
telah melihat banyak mushaf Iraqi yangbersepakat dengan membuang alif daripada
hal yang demikian.
Contoh:وفرحوا بالحياة الدنيا واطمأنوا بها – واذا
ذكر الله وحده اشمأزت – ويوم نقول لجهنمهل امتلأت –
للدار وأتوا وفأتوا وأسئلوا فسلوا فى شكلهن و بسم الله نل يسرا
Mushaf: semua masohif
Kalimah:للدار- أتوا – فأتوا – اسئلوا – فسلوا
Keterangan: semua masohif bersepakat menulis hamzah wasal
jika tidak masuk ke atasnya adat ataupun masuk kepadanya melainkan dengan lima usul yang tidak di
tulis denganya dengan hamzah wasal.
a) Hamzah lam
ta’rif yang masok ke dalamnya huruf lam dari huruf jar pada permulaanya.
b) Hamzah wasal
yang masuk ke atas hamzah yang asal apabila
masok ke atasnya wau ‘atof ataupun huruf fa’
c) Hamzah yang
masok ke atas fi’il amar yang muqattab.
d) Hamzah yang
masok ke atas hamzah istifham.
e) Hamzah isim
majrur dengan ba’ yang di sandarkan kepada Allah.
Contoh: للذى ببكة – ولله الأسماء الحسنى – للملائكة اسجدوا
– للذين احسنوا – وأتوا البيوت – قنت بها – واسئلوا الله -
آلذكرين – أفترى – بسم الله
الحمن الرحيم
Ma’nil kalimah: يسرا: أى خذ أصلا سهلا باستنياطه من أمثتله
وزد بنوا ألفا فى يونس ولدى فعل الجميع وواو الفرد كيف جرى
Mushaf: kesemua mushaf
Kalimah: بنوا
Keterangan: kesemua masohif bersepakat menambah alif pada
kalimah di atas selepas huruf wau بنو اسرائيل dalam surah yunus. Turut di alif
selepas dhomir jama’ muzakkar yang yang
bersambung dengan fi’il madhi,mudhori’ dan amar.
Contoh: آمنوا – وهاجروا وجاهدوا – وآمنوا وعملوالصلحات
– واتقو الله – يدعوا من – يرجوا رحمة
جاؤ وباؤ احذفوا فاؤ سعو بسبأ عتوا عتوا وقل تبوؤ أخرا
أن يعفو الحذف فيها دون سائرها يعفو ويبلو مع لن ندعو النظر
Mushaf: kesemua masohif.
Kalimah :وجاءو – وباءو – فاءو – سعو – عتو وعتوا
– تبوءو – يعفو –
Keterangan: tidak ditulis oleh semua masohif selepas wau
jama’ di tambah dengan alif.
Contoh: وباءو بغضب من الله وضربت – وسعو فى آياتنا
– فى أنفسهم وعتو وعتوا – والذين تبوءو الدار-
Made : ~Syahmi Zafran~
No comments:
Post a Comment