باب حذف الياء وثبوتها
وتعرف الياء في حال ثبون إذا حصلت محذوفها فخذه مبتك
حيث ارهبون التقون تكفرون أضي عون اسمعون وخافون اعبدون طرا
- Pada lafaz ( ارهبون ) dalam dua tempat pada surah al-Baqarah dan al-Nahl.
- Pada lafaz ( اتقون ) ada lima tempat, dua dalam surah al-Baqarah(فاي فاتقون)
(وتقون ياأولى الألباب) , satu tempat dalam surah al-Nahl(أن أنذروا أنه لااله إلا أنا فاتقون), satu dalam surah al-Mukminun(وأناربكم فاتقون) dan pada surah al-Zumar(ياعباد فاتقون).
- Pada lafaz (تكفرون) dalam surah sahaja.
- Pada lafaz (وأطيعون) ada sebelas tempat, satu pada surah al-Baqarah, lapan pada surah al-Syua’ra’,satu pada surah al-zukhruf,satu pada surah Nuh.
- Pada lafaz (فاسمعون) satu tempat dalam surah al-Baqarah(منت بربكم فاسمعونا).
- Pada lafaz (وخافون) satu tempat pada Ali ‘Imran(وخافون إن كنتم مؤمنين)
- Pada lafaz (فاعبدون) tiga tempat, dua pada surah al-Anbiya’ ( إلا انا فاعبدونلاإله)
(وأنا ربكم فاعبدون) , dan pada surah al-‘Ankabutفإياي فاعبدون)).
إلا بياسين واداعي دعان وكي
دونى سوى هود تخذون وعيد عرا
- Pada semua lafaz (اعبدون) dalam al-Quran dihazafkan ya’(ي) kecuali pada surah Yaasin (ن عبدوني هذا صراط مستقيموأ) ditetapkan ya(ي).
- Disebutkan pada bait di atas 5 kalimah.
1. Dihazafkan ya’(ي) pada kalimah (الداعى) terletak dalam al-Quran 3 tempat, satu tempat pada surah al-Baqarah (دعوة الداعي) dan dua tempat pada surah al-Qamar( الدعي – وإلى الداعييدع) .
2. Dihazafkan ya’(ي) pada kalimah ( دعانإذا) pada surah al-Baqarah.
3. (كيدوني) terletak dalam al-Quran tiga tempat.
- Dihazafkan ya’(ي) pada 2 tempat yaitu (ثم كيدون فلا تنظرون) pada surah ah-A’raaf dan (فإن كان لكم كيد فكيدو) pada surah al-Mursalat
- Ditetapkan ya’(ي) (فكيدون جميعا ثم لا تنظرون) pada surah Hud.
4. Dihazafkan ya’(ي) pada kalimah (تخزون) terletak pada 2 tempat pada surah Hud (ولا تخرجون) dan pada surah al-Hijr.
5. Dihazafkan ya’(ي) pada kalimah (وعيد) 3 tempat, 1 pada surah Ibrahim(وخاف وعيد) , 2 tempat surah Qaf (فمق قوعيد), (من يخاف وعيد).
واخشون لا اولا تكلمون يك
ذبون اولى دعا ئى يقتلون مرا
1. Kalimah ( وخاشون) :
- Teletak 2 tempat dalam surah al-Maidah( اليوم – واخشون ولاتشتروواخشون) dihazafkan ya’ pada kedua tempat tersebut.
- Terletak pada surah al-Baqarah (واخشوني والأتم نعمتي) diisbatkan ya’ pada tulisan dan bacaan.
2. Kalimah (تكلمون) :
- Dihazafkan ya’ pada surah al-Mukminun (قال اخشوا فيها ولاتكلمون)
3. Kalimah (يكذبون):
- Dihazafkan ya’ pada 2 tempat (إني أخاف أن يكذبون) surah al-Syu’ara’ dan ( اخاف أن يكذبونإني) pada surah al-Qasas.
4. Kalimah (دعائى) :
- Ditulis dengan ya’ pada 2 tempat, (دعائى ربنا اغفرلي) pada surah Ibrahim dan (دعانى إلا فرارا) pada surah surah Nuh.
5. Kalimah (يقتلون) :
- Dihazafkan ya’ pada surah al-Shu’ara’ dan pada surah al-Qasas.
وقد هدانى وفى نذير مع نذيرى
تسلن في هود مع بأتى بها وقرا
- Kalimah (هدان) : pada surah al-An’am dihazafkan ya’ (أوتقول لو أن الله هدان) dan dihazafkan pada surah al-Zumar.
Nazir Mengatakan:
- Pada surah Hud (فلا تسئلن ما ليس لك به علم) dihazafkan ya’.
- Pada surah al Kahfi ( تسئلن ما عن شيءفلا ) dihazafkan ya’.
- Pada surah Hud ( يأت لا تكلميوم) dihazafkan ya’.
- Pada surah al-Baqarah (تي بالشمس من المشرقيأ)ditetapkan ya’ pada tulisan.
وتشهدون ارجعون إن يردن نكي
ر ينقذون ماب مع متاب ذرى
- Semua kalimah di bawah dihazafkan ya’ (ي)
- Pada kalimah (حتى تشهدون) surah al-Naml
- Pada kalimah (وارجعون) surah al-Mukminun
- Pada kalimah (ن يردن الرحمنإ) surah Yaasin.
- Pada kalimah (نكير) ada pada 4 tempat,surah al-Haj(فكيف كان نكير), (نكير) pada surah saba’, (نكير) pada surah Fatir, (نكير) pada surah al Mulk.
- Pada kalimah (ولا ينقذون ) pada surah Yasin.
- Pada kalimah (ماب - ومتاب) surah al Ra’du.
عقاب تردين تؤتونى تعلمني
والباد إن ترني وكاالجواب جرا
- Kalimah (عقاب) : Terletak 3 tempat pada surah al-Ra’d (فكيف كان عقاب), pada surah Sod(فحق عقاب), dan pada surah Qhofir(عقاب). Dihazafkan ya’ pada ketiga-tiga tempat ini.
- Kalimah (تردين ) pada surah al-fussilat,)موثقا تؤتون) pada surah Yusuf, (تعلمن) pada surah al-Kahfi. Diisbatkan ya’ pada ketiga-tiga tempat ini.
- Kalimah (الباد) surah al-Haj, (إن ترد) surah al-kahfi, (كالجواب) pada surah saba’. Dihazafkan ya’ pada ketiga-tiga tempat ini.
في الكهف يهديني نبغي وفوقبها
أخرتن المهتدي قل فيهما زهرافي
- Kalimah يهديني) ) :hazaf ya’ (وقل عسى أن يهديني ربي لأقرب) pada surah al-Kahfi, ditetapkan ya’
(قال عسى ربي أن يهديني سواء السبيل) pada surah al-Qasas.
- Kalimah (نبغ): hazaf ya’ (ما كنا نبغ) pada surah al-Kahfi, ditetapkan ya’ (قالوا يا أبانا ما نبغي) pada surah Yusuf pada tulisan bacaan.
- Kalimah (أخرتي) : diisbatkan ya pada tulisan dan bacaan, (أخرتي إلى يوم القيامة) ,(أخرتي إلى أجل قريب) pada surah al-Munafiqun.
- Kalimah (المهتد) : Dihazafkan ya’ (ومن يهد الله فهوالمهتد) pada surah al-isra’ dan
( ومن يهد الله فهوالمهتد ومن يضلل فلن تجدله) pada surah al-Kahfi. Dan ditetapkan ya’ (فهوالمهدي ومب يضلل فأولئك هم خاسرون) pada surah al-‘Araaf pada bacaan dan tulisan oleh semua Qurra’.
يهدين يسقين يشفيني ويؤتيني
يحيين يستعجلوني غاب أوحضرا
- Dihazafkan pada surah al-Syu’ara’ (فهويهدين ويطعمني ويسقين), selepasnya (فهو ويشفين ) kemudian (خيين),pada surah Kahfi, dan pada surah al-Kahfi(فعس ربي أن يؤتيني) , surah al-Anbiya’ (تستعجلون )dan (فلا يستعجلون) pada surah .
تفندون وننج المؤمنين وها
دالحج والروم واد الواد ضينا ثرا
- Dihazafkan ya’ pada surah Yusuf (تفندون), surah Yunus (كذا لك حقا علينا ننج المؤمنين). Syarat 1. Huruf jim bertaysdid 2. Dua nun 3. Kalimah ننج dubungkan dengan مؤمنون
- Diisbatkan ya’ pada surah al-biya’ (ننج المؤمنين)
- Dihazafkan pada surah al-Rum dan surah (وإنالله لهاد الذين)
أشركتموني الجواري كذبوني
فأرسلوني صال فما تغني يلي القمرا
- Dihazafkan ya’ pada surah Ibrahim (بما أشركتمون ) .
- Dihazafkan ya’ pada kalimah (الجوار) pada tiga surah yaitu al-Syura,al-Rahman dan al-Syams.
- Dihazafkan ya’ pada kalimah (كذبون) 2 tempat pada surah al-Mukminun.
- Dihazafkan pada surah syu’ara’ dan Nuh (فأرسلون يوسف أيها الصديق).
- Pada kalimah (تغنى) pada surah al-Qamar (وما تغني الآيات والنذر) ditulis dengan ya pada tulisan.
- Telah berkata Abu Amru Addani dalam kitabnya مقنع : setiap ya’ yang terletak daripada lafaz pertuturan maka diisbakan ya’ pada tulisan : contohnya :
( يؤتي الحكمه – وما تغني الآيات والنذر) pada surah Yunus.
أهانني سوف يؤت الله أكرمني
أن يحضرون ويقض الحق إذ سبر
- Diisbatkan pada (يأتي الله قوم ) dalam surah al-Maidah.
- Telah berkata abu amru dalam kitabnya maqna’ : dalam surah al-Maidah (فسوف يأتي الله قوم) sepakat semua mafhat tulis dengan alif.
- Dihazafkan ya’ (وأعوذ بك رب أن يحضرون), (ويقض الحق) dalam surah al-An’am.
يسري ينادي المنادى تفضحون وتر
جمون تتبعن فاعتزلون سرى
Telah dihazafkan ى pada (والليل إذا يسر) dalam al-Fajr, (يناد) dalam (المندى) sahaja. Dan (تفضحون) dalam Hijr dan(ترجمون) dalam ad-Dukhan. فاعتزلون dalam Toha.
Pada (ألا تتبعن أفعصيت أمري) ditambahkan ى
ديني تمدونن يعبدون ويطمعون
والمتعالي فاعل معتمرا
Telah dihazafkan ى pada:
الكافرون (ولي دين)
النمل (قال أنمدونني)
الذاريات (إلا ليعبدون ) و (وما أريد أن يطممعون)
الرعد (الكبير المتعال)
Telah ditambah ى pada
ديني والمتعال - - Telah dihazafkan sebahagiannya ada khilaf
وخص في آل عمران من التبعن
و خص في التبعوني غيرها سورا
Telah dikhaskan dengan menghazafkan ى pada surah Ali-Imran yang tidak ada ف di depannya contoh: (ومن اتبعن قل)
Di dalam al-Quran yang tidak ada ى ada dua tempat (اتبعون أهدكم) dalam Ghafir
(واتبعون هذا صراط مستقيم) dalam Zukhruf
Yang ada ف di tambah ى ada dua tempat dalam al-Quran
فالتبعوني يحببكم الله dalam Ali-Imran
فالتبعوني وأطيعوا أمري
شر عباد الثلاثي والتناد و تق
ربون مع تنظروني عصنها نضرا
Telah dihazafkan ى pada :
فبشر عباد الذين dalam az-Zumar
يوم التناد, لينذر يوم التلاق dalam Ghafir
ولا تقربون dalam Yusuf
Pada kalimah تنظرون yang telah dihazafkan ى ada 3 tempat
فلا تنظرون dalam al-A’raf
ولا تنظرون dalam Yunus
ثم لا تنظرون dalam Hud
في النمل آتاني في صاد عذاب وما
لأجل تنوينه كهاد اختصر
Telah dihazafkan ى pada:
فما أتان الله dalam an-Naml
بل لما يذوقوا عذاب dalam Shood
Ditambah dua ت dalam surah An-Naml pada آتانى الكتاب
Di dalam surah Maryam ditambah ى
Abu Amru Al-Madani telah berkata semua mashaf telah menghazafkan ى dan dari segi lafaz ketika sambung di matikannya dan ketika berhenti ditanwinkannya.
(ومن وال, ومن هاد, ولا عاد, باع)
(ودان, وغواش, وباق, و من واق)
Kecuali زان
و عليين
ويهيئ لكم من أمركم مرفقا
وهيئ لكم من أمرنا رشدا
Pada asalnya semua menulis dengan dua-dua ى
وفي منادى سوى تنزيل اللأخرها
والعنكبوت وخلف الزخرف انتقرا
Telah dihazafkan ى pada ism Munada (Nama Seruan) yang mutakallim (يا قوم- يا عباد)
Kecuali pada dua tempat yang dikekalkan ى
يا عبادى الذين ءامنوا إن أرض واسعة dalam al-Ankabut
يا عبادى الذين أسرفوا dalam Az-Zumar
Didalam surah az-Zukhruf ada khilaf mashaf pada يا عبادى لا خوف
Dalam Mushaf Madani ditulis dengan ى - يا عبادى لا خوف
Dalam Mushaf al-Iraq tidak ditulis ى - يا عباد لا خوف
الافهم واحذفوا إحداهما كور
يا خاطئين والأميين مقتفرا
(إيلافهم) telah dihazafkan ى dan ا menjadi الافهم
(أثاثا ورئيا) dibuang ى yang digambarkan ئ dalam surah Maryam
(خاطئين- والأميين – وخاسئين – والمستهزئين Ditulis dengan satu ى dan dihazafkan ى yang menggambarkan ئ
من حى يحيى ويستحى كذاك سولى
هيئ يهيئ و عليين مقتصرا
Telah diletakkan satu ى pada tiga tempat:
من حي عن بينة
على عن يحيى الموتى
لا يسثحيي
Abu Amru telah berkata ى yang kedua telah dimatikan dan dihazafkan:
وذى الضمير كيحييكم وسيئة
في الفرد مع سيئا والسئ اقتصر
Dikatakan Abu Amru di dalam amshaf Iraq di dapati dua ى di tulis di dalamnya سيئة, والسيئة
Dikatakan Abu Amru kekalkan ى pada والسيئة , ى yang bertashdid iaitu telah dihazafkan ى yang kedua dan digambarkan dengan ء.
هسأ يهيأ مع السيأ بها ألف
مع ياها رسم الغازي وقد نكرا
Telah berkata Sakhawi, Abu Amru berpendapat dalam kitab هجاء السنةditulis ا selepas ى da nada khilaf antara ulamak pada ayat: وهيئلنا من – ويهيئ لكم – ومكر السيأ – والمكرالسيأ
Abu Amru telah berkata dalam mushaf As-Syami disebutkan Ar-Raziy bn Khois Rahimahullah pada ayat هيأ – يهيأ – ومكر السيأ – والمكر السيأ semuanya ditulis ا selepas ى yang dijadikan ى seperti ء.
باية وبايات العراق بها
ياآن عن بعضهم و ليس مشتهرا
Sebahagian Mushaf Iraq ditulis dengan باياته – وبآياته dalam jama’ dan mufrad, kedua-duanya dijarkan dengan ب pada tempat dengan 2 ى : وإذ لم تأنهم بأيته – لولا يأتينا بأية من ربه – إن الذين كذبوا بآياتنا – وما نرسل بالآيات antara ا dan ت .
Sebahagiannya satu ى dan paling masyhur 1 ى
والمنشئت بها باليا لا ألف
و في الهجاء عن الغازي كذالك يرى
Pada lafaz المنشآت dalam surah ar-Rahman ditulis ى dan tidak ada alif di antara ش dan ت dalam Mashaf Iraq.
Dalam kitab Hija’ tentang ar-Raziy ditulis dalam kitabnya dengan wazan.
Dalam Mashaf Iraq, المنشآت dalam ar-Rahman dengan ى tanpa ا.
Made : ~Suhail~
No comments:
Post a Comment